-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41964)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16925)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7996)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2870)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2450)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2212)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1699)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:25762 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

چرا خداوند تورات را يك جا نازل نمود، ولي قرآن را به صورت تدريجي؟ مگر تورات از قرآن مهمتر است؟

به اين پرسش، در چند مرحله ميتوان پاسخ داد; الف ـ ابتدا اين كه مقايسة قرآن در چگونگي نزول با ديگر كتب آسماني كه از آنها اثري در دست نيست، چندان صحيح به نظر نميرسد; چرا كه امكان دارد بين چگونگي نزول و چگونگي ارائة مطالب و مفاهيم ارتباط وجود داشته باشد; چنان كه اين ارتباط در مورد قرآن به وضوح ديده ميشود. در قرآن كريم، بخشي از آيات، به مناسبتها و حوادث گوناگون نازل شده است و اين رخ دادها نيازمند گذر زمان است; افزون بر آن، بخشي از احكام به صورت تدريجي تشريع و در برخي نيز حكمي موقّتي نازل شده كه لازمة آنها نيز گذشت زمان در طي نزول است.

ب ـ براساس آيات و روايات، قرآن اضافه بر نزول تدريجي از نزولي دفعي نيز برخوردار بوده است كه به گفتة برخي مفسران (علامه طباطبايي، فيض كاشاني و...) حقيقت قرآن در شب قدر بر پيامبر6 نازل شده است و آياتي از قرآن بر آن دلالت دارد: اِنّا اَنزَلنـَهُ في لَيلَةِ القَدرِ(قدر، 1)، اِنّا اَنزَلنـَهُ في لَيلَةٍ مُبـَرَكَةٍ...(دخان،3ـ4)، شَهرُ رَمَضانَ الَّذِي اُنزِلَ فيهِ القُرءانُ... (بقره، 185).(براي آگاهي بيشتر ر. ك: تاريخ قرآن، محمد هادي معرفت، ص 32 ـ 42، سمت.)

در آيه مورد بحث (فرقان، 32) نيز خداي متعال دربارة بود يا نبود نزول دفعي، سخني نگفته و از آن به اسلوب حكيم گذشته و به اهميت فلسفة نزول تدريجي پرداخته است و اين ميتواند حكمتهايي داشته باشد; از جمله: تصريح به نزول دفعي در مقام گفتگو با منكران وحي و كساني كه به دريافت حقيقت قرآن كه لا يمسه الا المطهرون ـ راهي ندارند، سودي نداشته و منطقي به نظر نميرسد و پاسخ پروردگار، مناسبتترين پاسخ با توجه به مقتضاي حال شنوندگان است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.